2013. március 20., szerda

Shani Boianjiu:Bátraké a mennyország

 "folyton egyedül vagyok.most is.egyedül."


A fiatal szerző két évig szolgált az izraeli védelmi erőknél.Izraelben minden lányt ugyan úgy besoroznak ,mint a fiúkat.
A könyv elejétől kezdve szoknom kellett a furcsa ,de nem rossz stílust,olyan emberre vall az írás stílusa aki nem sokat köntörfalazik, és mindig csak a lényegre szorítkozik.Ugyan akkor nyers is, mindent úgy ír le ahogy talán megélte,mivel a könyvben nincs arról szó,hogy Shanival történtek-e meg ezek a dolgok,avagy a szolgálati ideje alatt őt ért hatásokat vetette papírra, igyekeztem nem túlságosan bele élni magam a nehezebb szituációkba.(A könyvben egyébként az áll,hogy minden személy és cselekmény a szerző képzeletének szüleménye...)

 " Nyolc órát állunk egyedül a sötétben,csak a gondolataink és a teljes felszerelés van velünk,meg az élesre töltött fegyverünk.Várjuk,hogy a percek,mint valami rokkant kígyók vánszorogjanak tovább,várunk,várunk,várunk.Aztán nyolcórányi nyomasztó alvás következik a konténerben,amikor az jár a fejemben,vajon mire vártam nyolc egész órán át."

Nem is tudom milyen jelző illene a történethez-Nyomasztó?Izgalmas? Szomorú?Elgondolkoztató?
Talán minden együtt.Minden benne van ebben a történetben,a beletörődés is,hogy ezen túl kell lenni,ugyan akkor az értelmetlen "játék",hogy valakik úgy tologatják ezeket a fiatal lányokat mint sakktáblán a figurákat.

Az izraeli lányok semmivel sem különböznek a világ összes többi lányától,akik tizennyolc évesen gondtalanságról,szerelemről álmodoznak,nem pedig puska cipelésről, halálról, ellenségről.

Annak ellenére ,hogy a három lány-akik felváltva szólalnak meg a könyv lapjain-úgymond belenőttek a háborús helyzetekbe,cseppet sem rázódtak bele könnyedén,sőt,sokszor kínzásként lehetett értelmezni a kiképzésük egy-egy részét.És miután megkapták az alapokat máris éles helyzetben találták magukat.

Shani remekül ábrázolta azt is,mi történik ha több tucat lányt összezárnak,bár születnek barátságok,az ellenségeskedés,árulás sem ritka.

Nekem a borító nagyon tetszik!! Mostanában a Libri kiadó is egyre több , kemény fedeles,védőborítós könyvet ad ki,ami mindenképpen vonzóbb a puha fedélnél.


                                                              Shani Boianjiu


Értékelés:4,5 katonás cseresznye az 5-ből!!!

2 megjegyzés:

  1. Tegnap voltam könyvesboltban nézelődni és ez is kezembe vettem, beleolvastam, forgattam, de nem mertem bevállalni :) Örülök, hogy írtál róla, mert számomra nagyon meglepő volt ez a téma és nem tudtam, hogy mit lehet várni ettől a könyvtől.

    VálaszTörlés
  2. Nem egy hétköznapi könyv az biztos.Egészen más ha egy nő önszántából választja ezt a hivatást,itt ugye nem erről van szó,plusz itt nem csak a sima kiképzésen kell túlesniük hanem konkrétan háborús helyzet vannak,ahol 18évesen helyt kell állniuk!

    VálaszTörlés